Inngående sperresamtale
Når du ringer til vår SperreService, er det vårt mål å besvare din henvendelse innen 30 sekunder, uansett hvilken tid på døgnet du ringer.
Gjennomgang av dokumenter og verdisaker
Når vi får en henvendelse fra deg som vår kunde, er det viktig at du oppgir dine personopplysninger eller kundenummer for at vi skal kunne gjennomføre en sperring. Sammen går vi gjennom hvilke verdisaker du har mistet og som skal sperres. Dersom du allerede har registrert dine dokumenter og verdisaker på Mine sider, går vi gjennom listen og dobbeltsjekker om alle registrerte enheter skal sperres og om det finnes tapte dokumenter eller verdisaker som ikke er registrert, og som må sperres. Dersom registrering mangler, går vi gjennom kort for kort hva kunden har tapt. Vi går også gjennom hvordan tapet er skjedd, og hva som har hendt i sammenheng med tapet.
Avslutning av sperresamtale
Vi avslutter samtalen med deg ved å meddele at vi vil foreta sperring av alle dokumenter og verdisaker. Vi forteller deg hvilke utstedere vi kan bestille nye kort til deg hos, samt hvilke tapte kort der du eventuelt må ta personlig kontakt med utsteder for å få et nytt. Du får også beskjed om at en sperrerapport vil bli sendt hjem til deg .
Sperring av dokumenter og verdisaker
Straks gjennomgangen er fullført, kontakter vi alle aktuelle utstedere for å sperre dine dokumenter. Skulle vi mot formodning ikke finne et dokument som du har tapt, kommer vi tilbake til deg for å forsikre oss om at det ikke er registrert hos en annen kortutsteder.
Sperrerapport
Når sperringen er gjennomført fyller vi ut en sperrerapport, som sendes hjem til deg. I den kan du lese følgende:
- Hvordan kom dokumentene på avveie?
- Hvordan ble dokumentene oppbevart ?
- Til hvilken tid og på hvilken dato ble tapet oppdaget?
- Til hvilken tid og på hvilken dato var dokumentene sist sett ?
- Hvilket sted/land skjedde tapet i?
- Er tapet politianmeldt?
- Forsvant ID-opplysninger i sammenheng med dette?
- Var koden til noen av kortene skrevet opp?
- Skal/har erstatningskort blitt bestilt om mulig?
I sperrerapporten noterer vi hvem vi har snakket med og at dokumenter og verdisaker er sperret.